Dongó motorok
a szöveget a www.velosolex.hu-ról szereztem
Solex
Hivatalosan a Solex vagy másnéven Velosolex segédmotoros kerékpár, de egyesek szerint motorral hajtott bicikli, motoros kerékpár, mások szerint a világ legkisebb chopper -e. Valószínűleg mindenkinek igaza van, hiszen az alapvetően bicikliszerű jármű első kerekét egy 49 cm3-es kétütemű motor hajtja dörzskerék segítségével, mint egykor a híres dongó motor. Így valóban egy igazi segédmotoros kerékpárral van dolgunk. Akkor hogy jön ide a chopper ? Hát igen, ez a kerékpár nem mindennapi, lassú fordulatú motorja ugyan nagyon csöndes, mégis igen karakteres, lassan pöfögő-ciripelő (hangja nem azonos a Mr.Bean nyaralni megy c. filmben hallhatóval!!, az a motor paródizálása! :), ülése és kormánya pedig igazi easy ride kellék. Ha csak a hangját hallanánk nem is gondolnánk, hogy ilyen apró.
A nagy fordulatig és az általunk is jól ismert VeloSolex motoros kerékpár születéséig 1940-ig kellett várni. Ekkor készült el Marcel Mennesson kezei között az elsőkerék hajtású Solex első prototípusa. Ennek a motornak a felépítése már megegyezik a mai Solex -ek felépítésével: első villára erősített egyhengeres, motor, melynek hengere kívül esik a kerekek középvonalából, dörzskerékhajtás, benzinpumpa mely az úszó nélküli karburátorba és vissza a tankba is szállítja az üzemanyagot. Az ekkor még 38 cm3 –es motor egy fekete, aranyszegélyes, férfi kerékpárra került, melynek kerékátmérője mai szemmel meglehetősen nagy, 700 mm volt.
1954-ben megjelent egy új modell a 330, majd 1955-ben a Párizsi Show alkalmából bemutatásra került a 660 –as típus.
A 330-as
A 660-as
Solex S 3800
1966 ismét egy különösen fontos év, ugyanis feltűnik az első S 3800 –as típus, amit kisebb különbségekkel, de gyakorlatilag a mai napig változatlan formában gyártanak. Ez lett a legendás, jól ismert Solex.
Mátra kerékpár Dongóval