Berva
49 ccm, 1961
Praktikus és népszerű közlekedési eszközök voltak a motor-
és pedálhajtást egyesítő kétkerekűek, a mopedek. A BERVA másfél
lóerős, kétsebességes motorját a Csepeli Motorkerékpárban tervezték és a
korábbi hadiüzem, székesfehérvári Vadásztölténygyárbanállították elő.
A futómű tervezése és gyártása, valamint a kis jármű
készre szerelése az Egri
Finomszerelvénygyár (Felnémet) feladata volt. A
motor perselyezett könnyűfém hengere és
könnyűfém dugattyúja korszerű megoldás volt.
Az első kerék rugózását rövid
lengőkarral oldották meg, a hátsó lengővilla csillapítás nélküli
teleszkópokra támaszkodott. Az első-hátsó
világítással is felszerelt jármű kb. 55 kg
súlyú, az elérhető legnagyobb sebesség 45
km/ó volt. A BERVA mopedből több, mint 60 ezer
példány készült az 1968-62 közötti években.
Panni
49ccm, 1961
A BERVA moped nőies testvérgépeként került fejlesztésre és gyártásra a 20"-os kerekekkel és esztétikus burkolólemezekkel szerelt, egyszemélyes robogó. A pedálos hajtás lehetősége itt természetesen elmaradt, a motort kézi berántókar segítségével lehetett elindítani. A másfél lóerős motorblokk csak ennyiben különbözött a BERVA kétsebességes blokkjától. A sebességfokozatok kapcsolása a kormányról, bowdenhuzalok közvetítésével történt. A PANNI törperobogók fejlesztését és gyártását a Csepeli Kerékpárgyárban végezték, bár 1960-tól, iparszervezési megfontolásból a PANNI gyártása is a BERVA mellé, az egri Finomszerelvénygyárba került át. Az összes gyártott mennyiség nem érte el a 20 ezer darabot.